ج. سپتامبر 24th, 2021


در 27 ژانویه ، اتاق قانونگذاری مجلس اولی میزگردی با سخنرانی آكمال سعیدوف برای بحث در مورد مسائل فعلی برای بهبود قانون انتخابات میزبانی كرد. نمایندگان و اعضای کمیسیون پیشنهادات خود را برای تغییر در قانون انتخابات ارائه دادند.

https://www.youtube.com/watch؟v=fCYu2PXQr0E

مطابق با اصل 83 قانون اساسی ازبکستان ، گروهی از نمایندگان حق ابتکار قانونگذاری پیش نویس قانون “در مورد اصلاحیه برخی قانونگذاری های جمهوری ازبکستان در رابطه با اصلاح قانون انتخابات” را به اتاق قانونگذاری ارائه دادند. “

با این حساب:

– ماده 117 قانون اساسی جمهوری ازبکستان ،

– ماده 3 قانون اساسی “در مورد نتایج همه پرسی و اصول اساسی سازمان قدرت دولتی” ،

– ماده 29 قانون انتخابات جمهوری ازبکستان ،

– اصلاحیه 6 ماده از قانون “تأمین مالی احزاب سیاسی” پیشنهاد شده است.

مطابق با اصل 117 قانون اساسی جمهوری ازبکستان ، انتخابات ریاست اتاق قانونگذاری مجلس اولی و جوگورکو کنش جمهوری کاراکالپاکستان و نهادهای نمایندگی محلی در اولین یکشنبه دهه سوم دسامبر برگزار می شود . “

چنین هنجاری در ماده 3 قانون اساسی “درباره نتایج همه پرسی و اصول اساسی سازماندهی قدرت دولتی” موجود است.

تغییرات زیر در قانون انتخابات اعمال می شود:

– وظیفه کمیسیون های انتخاباتی برای تشکیل جلسات نامزدها با رای دهندگان برکنار شده است.

– استفاده از منابع دولتی در زمان مبارزات انتخاباتی ممنوع است.

– به منظور جلوگیری از تمدید نامعقول مهلت های اعلام نتایج انتخابات ، مهلت اعتراض به تصمیمات کمیسیون های انتخابات از 10 به 5 روز کاهش می یابد.

علاوه بر این ، قانون تأمین مالی احزاب سیاسی ، شفافیت در استفاده از بودجه اختصاص یافته توسط احزاب سیاسی برای مبارزات انتخاباتی خود را به منظور اطمینان از شفافیت صورت های مالی میان دوره ای و پس از انتخابات و نتایج ممیزی ها فراهم کرده است. توسط دادگاه “روشی برای پرداخت طولانی مدت معرفی شده است.

در جریان بحث در مورد این لایحه ، رهبر حزب و نمایندگان فعال نیز پیشنهادهایی ارائه دادند.

رئیس UzDP آلیشر کودیروف وی خاطرنشان کرد: در برخی اصلاحات ماده 8 قانون تأمین مالی فعالیت احزاب سیاسی ، شکل گزارش در مورد تأمین مالی فعالیت های پیش بینی شده در منشور احزاب سیاسی توسط وزارت دادگستری تعیین می شود.

“البته این هنجاری است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ کس مخالفت نکرد و وزارت دادگستری با مشورت با احزاب سیاسی از این فرم استفاده کرد و روند گزارش ادامه یافت. با این حال ، رویه نشان می دهد که پس از هر انتخابات ، جامعه جهانی برخی مخالفت ها را نسبت به روند انتخابات در ازبکستان ابراز می دارد. به پیشنهاد ما ، وقتی این اختیار را به وزارت دادگستری دادیم ، بگذارید یک جمله اضافه کنیم – “این فرم گزارش را با مشورت با احزاب سیاسی اعمال می کند”. به این ترتیب ، ما از اعتراضات آینده جلوگیری خواهیم کرد. “

عضو اتاق قانونگذاری دونیر گانیف همچنین پیشنهادات خود را برای تغییرات بیان کردند.

“من ماده 6 قانون تأمین مالی احزاب سیاسی را نقض می کنم10من س aboutال راجع به تغییرات مقاله ، یعنی افتتاح حساب در گیشه. اعدام در خزانه داری الزامات خاص خود را دارد. اگر حسابی در خزانه باز شود و هزینه های آن بر عهده خزانه باشد ، ابتدا باید در زمان امضای قرارداد در گیشه پرداخت شود و هنگام برداشت پول ، پرداخت باید به دستور خزانه انجام شود ، یعنی فقط پس از فشار دادن یک دکمه انجام می شود.

این س theال را مطرح کرد که آیا این به هیچ وجه بر استقلال احزاب سیاسی تأثیر می گذارد؟ زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم ، بیت المال یک دستگاه اجرایی است. یعنی بدنه ای از وزارت دارایی. اگر یک حزب سیاسی در مجلس اولی انتخاب شود ، باید آنقدر مستقل باشد که بتواند در صورت لزوم از وزارت دارایی انتقاد کند. سوال این است که آیا ما استقلال او را محدود نمی کنیم؟ “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *