چ. اکتبر 27th, 2021

[ad_1]

Kun.uz گفتگویی تحلیلی با وزیر آموزش عمومی شیرزود شرماتوف درباره سیستم آموزش دولتی ، ادامه رکود عمیق در این سیستم و اصلاح آن انجام داد.

https://www.youtube.com/watch؟v=1W18psfVzrw

در زیر می توانید متن قسمت 2 مصاحبه را بخوانید.

– امروزه استانداردهای ناقص آموزشی یکی از اصلی ترین مشکلات در افزایش سطح آموزش در مدارس است. کارشناسان همچنین خاطرنشان می کنند که این استانداردها بدون در نظر گرفتن ویژگی های سنی کودکان ، رابطه بین موضوعات و میزان اطلاعاتی که دانش آموزان برای تسلط بر آنها لازم دارند ، تهیه شده اند.

رئیس جمهور میرضیایف نیز در سخنرانی خود در پارلمان در این باره صحبت کرد. وی گفت: “ما یک برنامه درسی ملی جدید ایجاد خواهیم کرد.” بنابراین این برنامه ملی چگونه خواهد بود؟

– راستش را بخواهید ، مدرسه سالهاست که کار خود را انجام نداده است. در فصل پنبه ، حتی مقامات وزارتخانه وظیفه چیدن پنبه را دارند در حالی که بالای سر معلمان ایستاده اند. هیچ کس به خلقت اهمیت نمی داد.

همچنین کتاب ها خسته کننده و دشوار بودند. بله ، کتاب های درسی با استاندارد ساخته می شوند ، اما هیچ کس اهمیتی نمی دهد که استاندارد چیست و چگونه طراحی می شود.

هدف من سنگ اندازی به گذشته نیست ، اما مسئله قابل ذکر است.

اکنون یک تیم خلاق با توجه به استانداردهای آموزشی دولتی تشکیل شده است.

استاندارد چیست؟ کودک در کلاس 5 ، 7 ، 9 ، 11 در مدرسه چه چیزی باید یاد بگیرد ، چه تجربیاتی باید داشته باشد؟ اگر پاسخ این س questionsالات را پیدا کنیم ، بر اساس این پاسخ ها یک برنامه درسی ملی تدوین خواهیم کرد.

مدارس در سراسر جهان به سمت برنامه PISA حرکت می کنند.

PISA برنامه ای است که سواد (خواندن ، ریاضی ، علوم) و توانایی دانش آموزان 15 ساله را برای عملی کردن دانش خود در کشورهای مختلف ارزیابی می کند.

یعنی هدف این نیست که کودک هر سوال آزمایشی را حفظ کند ، فرمول ها را حفظ کند. هدف این است که کودک فکر کند ، اطلاعات لازم را جذب کند. این برنامه همچنین با هدف یادگیری تفکر تحلیلی به کودک انجام می شود.

ما همچنین باید در مدارس به سمت این سیستم برویم. اما یک چیز واضح است ، اولین نتیجه PISA ما بسیار بد خواهد بود ، زیرا این برنامه عمدتا کشورهای ثروتمند اقتصادی را شامل می شود. ما در سال 2022 در این برنامه شرکت خواهیم کرد.

اول ، PISA همچنین به ما نشان می دهد که چقدر عقب هستیم. اما پس از آن ما تجزیه و تحلیل در دست داریم.

البته کتابهای درسی جدید باید پس از تصویب برنامه ملی منتشر شود. ما نیز در این زمینه کار می کنیم. به عنوان مثال ، کتاب درسی علوم کامپیوتر امسال را در نظر بگیرید.

در حالی که کتابهای درسی قبلی برای کاربر منتشر شده بود ، کتابهای جدید برای سازندگان ساخته شده است. به این ترتیب ما سعی می کنیم SMM و LMC چیست را به دانش آموز بیاموزیم. ما همچنین از این کتاب های درسی برای آموزش برنامه نویسی از کلاس 5 به بعد به دانش آموزان استفاده می کنیم. آنها با دانستن یک برنامه نویسی ساده و تصویری مدرسه را ترک می کنند.

ما کتابهای درسی جدید را به روشی تدوین می کنیم که مانند گذشته خسته کننده نیست ، اما برای کودکان راحت و سرگرم کننده است.

ثانیا ، کتاب معلمی را در کنار کتابهای درسی آماده کردیم. این کتاب نحوه تدریس مباحث توسط معلم را به کودکان بیان خواهد کرد. زیرا بیش از 500000 معلم نمی توانند به تنهایی اخبار را یاد بگیرند.

ما دفترچه هایی برای کتابهای درسی برای کودکان خردسال آماده می کنیم. به این ترتیب او همچنان آموخته های خود را تقویت می کند.

ما گفتیم کیفیت آموزش ، من نمونه دیگری از این را در مثال کتابهای درسی جدید می آورم. یعنی در کتاب درسی قدیمی ، دانش آموزان کلاس اول نیز یادداشتی را در ابتدای مباحث دریافت می کردند. بنابراین چگونه یک دانش آموز کلاس اول هنوز یک یادداشت را درک می کند؟ بنابراین فقط برای معلم بود. در کتاب درسی جدید ، ساده ترین روش ها به دانش آموزان آموزش داده می شود ، ابتدا یادداشت می کشند ، ریتم ها را توضیح می دهند و سپس یادداشت ها را یاد می گیرند.

وزارت آموزش و پرورش نه تنها با برنامه های درسی محلی و کارشناسان کتاب های درسی بلکه با سازمان های بین المللی مانند یونیسف و USAID نیز همکاری می کند. علاوه بر این ، آنها در همه کلاس ها انگلیسی و علوم کامپیوتر دارند.

علوم زبان روسی نیز به همراه متخصصان روسی در حال بررسی هستند.

– شما در مورد توسعه کتاب های درسی جدید صحبت می کنید. در این روند ، ما مشکلی داریم که سالها مورد انتقاد قرار گرفته است ، یعنی وجود انحصار تولید کتاب های درسی. بدتر از همه ، این انحصار و میلیون ها دانش آموز پس از اینکه کسی فقط به نفع خود فکر می کند ، موضوعات غیرضروری غیرضروری را می خوانند. راستش را بخواهید ، این سیستم طی سالهای گذشته به یک مافی تبدیل شده است. به من بگو ، وزارتخانه برای از بین بردن انحصار و مافیای موجود در این سیستم چه کاری انجام می دهد؟

– ما در حال تلاش برای از بین بردن مافیایی هستیم. اما حتی این هم آسان نیست.

به عنوان مثال ، اگر نویسنده ای را که درگیر مافیایی است از رده ناشران کتاب های درسی حذف کنید و به جای آن نویسنده دیگری اضافه کنید ، او انتقاد از کتاب های درسی جدید را شروع می کند. او سعی دارد با مثالهای بی فایده اعتراض مردم را برانگیزد.

همین دلیل اخیراً انتشار بسیاری از کتابهای درسی جعلی در شبکه های اجتماعی است. همانطور که گفتم ، پشت همه این کارها نویسندگانی قرار دارند که به کتابهای درسی جدید دسترسی نداشته اند.

این موارد به طور سیستماتیک تغییر می کنند. به عنوان مثال ، ما قطعاً ناشران کتاب های درسی را به حراج گذاشته ایم.

بنابراین اکنون ناشران نیز باید رشد کنند. آنها باید سعی کنند یک طرح آماده برای کتابهای درسی ارائه دهند. طرح یک نسخه الکترونیکی از روند منجر به انتشار یک کتاب درسی است.

کتابهای درسی مناقصه هستند ، مرحله بعدی انتشار آنها است. قبل از آن ، انتشار کتاب درسی یک چیز بود. در نتیجه ، کیفیت این کتاب ها کم بود.

پس از اولین مناقصه ها ، کیفیت کتاب های درسی ، رنگ و کاغذ نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در طول مصاحبه می توانید با نظر شخصی شرزود شرماتوف آشنا شوید مبنی بر اینکه با اعلام مال و درآمد کارمندان دولت نمی توان فساد را به طور کامل ریشه کن کرد و شخصی که معامله می کند مستقیماً از معلم پول بیشتری کسب می کند.

مصاحبه را می توانید به طور کامل از طریق فیلم بالا مشاهده کنید.

این ایلیاس صفاروف است.
تصویرگر نوریدین نورسایدوف.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *