ی. مه 16th, 2021


عکس: رویترز

در پاییز و زمستان امسال ، مرکبات فروخته شده در بازار ازبکستان به شدت افزایش یافت. در حالی که افزایش قیمت نارنگی 60 درصد ، نارنجی 33 درصد بود گل سرخ. بنابراین دلایل چنین تغییر شدید در قیمت ها چیست؟

در سال 2020 ، هزینه تحویل مرکبات ، از جمله نارنگی حمل شده در کامیون های یخچال ، در مقایسه با قیمت سال 2019 بدون تغییر باقی مانده است. علاوه بر این ، با وجود هزینه پایین نارنگی های وارداتی ، حقوق واردات در ازبکستان بدون تغییر اقامت کردن (20 درصد اما کمتر از 20 سنت در هر کیلوگرم نیست) و قیمت مرکبات وارداتی در بازار داخلی به دلیل مشکلات حمل و نقل ناشی از بیماری همه گیر به طور قابل توجهی افزایش یافت. این در تجزیه و تحلیل منتشر شده توسط موسسه پیش بینی و تحقیقات اقتصاد کلان بیان شده است.

پروژه های این موسسه دلایل افزایش شدید قیمت مرکبات در بازار ازبکستان در دوره پاییز و زمستان را بررسی کرد. به گفته نویسندگان این پروژه ، بیشترین سهم در ارزش کل واردات مرکبات مربوط به واردات نارنگی است.

این 67.1 درصد در سال 2019 و 72.8 درصد در سال 2020 است. از اول دسامبر سال 2020 ، ازبکستان 23.8 هزار تن نارنگی از 11 کشور خارجی به ارزش 4 میلیون دلار وارد کرده است. بنابراین ، واردات در مقایسه با دوره مربوطه سال 2019 2.8 میلیون دلار افزایش داشته است کاهش می دهد. پاکستان معمولاً بزرگترین تامین کننده نارنگی ازبکستان و پس از آن چین و ترکیه است.

در سال 2020 ، نارنگی از دو جهت از پاکستان منتقل می شود. مسیر اول از طریق افغانستان از پاکستان به ازبکستان ، بار دوم از پاکستان به چین و سپس با کامیون های یخچال دار به تاجیکستان و ازبکستان بود.

“اگر حمل و نقل نارنگی را در سال 2019 بررسی کنیم ، می توانیم ببینیم که یک م componentلفه دریایی در طول مسیر وجود دارد. در این گزارش آمده است: میوه از پاکستان به بندر بندرعباس ایران و سپس از بندر به ایستگاه راه آهن ایران و از طریق ترکمنستان به ازبکستان تحویل داده شد.

بعلاوه ، تا سال 2020 ، نارنگی به صورت دسته های کوچک از پاکستان به ازبکستان از طریق افغانستان تحویل می شد. این امر به دلیل بسته شدن مرز ترکمنستان و ایران در اوایل مارس 2020 است. متوقف شد. این امر به دلیل کاهش شدید تعداد وسایل نقلیه در لجستیک بین ایالتی در امتداد کریدور شمال و جنوب و کاهش حجم حمل و نقل ریلی ازبکستان ، صادرات و محموله های ترانزیتی به ایران به طور متوسط ​​2٪ و 2.3٪ است. آورده شده.

اطلاعات رسمی نشان می دهد که واردات نارنگی از پاکستان به ازبکستان از ژانویه تا مارس 2020 و از نوامبر تا دسامبر انجام شده است.

مذاکرات با کارشناسان حمل و نقل ریلی همچنین نشان داد که در طول دوره پیش از همه گیری ، به طور متوسط ​​سالانه 4-5 هزار تن نارنگی در قطارهای مسافری حمل می شد (18-20 درصد از کل واردات) توسط مسافرانی که به تجارت خرده فروشی مشغول بودند به کشور وارد شدند.

ماده 66 مقررات حمل و نقل مسافر ، چمدان و باری با قطار در جمهوری ازبکستان مناسب، “هر مسافر حق حمل چمدان دستی بیش از 36 کیلوگرم را ندارد.” با این حال ، در مارس 2020 ، به دلیل همه گیری ، قطارهای مسافری لغو شدند و بر این اساس ، همراه با کاهش رسمی واردات مرکبات ، بازار داخلی ازبکستان نیز تحویل های گزارش نشده را از دست داد. این امر منجر به افت قابل توجه عرضه و افزایش مربوط به قیمت ها شد.

در 29 دسامبر 2020 ، نخست وزیر پاکستان توافق نامه ای را بین پاکستان و ازبکستان امضا کرد (مزار شریف – کابل – پیشاور) یک برنامه مشترک برای بودجه برای ساخت خط راه آهن امضاء شده. از این خط آهن برای حمل کالا و مسافر استفاده می شود. این فرصت های اضافی برای گسترش تجارت بین دو کشور از جمله تجارت میوه و سبزیجات و کاهش هزینه های حمل و نقل برای تحویل محصولات ایجاد می کند. کریدور جدید اقتصادی می تواند تجارت را ساده کند.

علیرغم هزینه پایین نارنگی وارداتی از خارج ، عوارض واردات ازبکستان بدون تغییر اقامت کردن (20 درصد اما کمتر از 20 سنت در هر کیلوگرم نیست) همچنین به دلیل همه گیری در مسیر حمل و نقل مشکلاتی ایجاد کرد که منجر به افزایش قابل توجه قیمت مرکبات وارداتی در بازار داخلی شد.

اشاره شد که افزایش قیمت مرکبات در ازبکستان به طور کامل به دلیل بیماری همه گیر نیست و دلیل اصلی این افزایش نرخ بالای حقوق ورودی است. از آنجا که مرکبات مانند نارنگی و پرتقال در ازبکستان تولید نمی شود ، توصیه نمی شود که هنجار را در چنین سطح بالایی حفظ کنید. کاهش عوارض گمرکی بازار ازبکستان را با مرکبات با قیمت پایین پر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *